27-10-2013

Ideeën

Hoe kom je op je ideeën? Het korte antwoord: geen idee! 
Soms voelt het een beetje als schizofrenie, een ‘stem in mijn hoofd’ zegt dat zou leuk zijn! Vaak heb ik een kant-en-klaar idee in mijn hoofd dat alleen nog maar uitgevoerd hoeft te worden.

Maar moet je niet al te zwaar opvatten, want het gebeurd regelmatig dat tijdens het ontwerpen er nog van alles verandert (en vaak stiekem toch wel veel werk is!). Happy accidents*, realiseren dat iets niet kan of werkt, of ondertussen een beter idee krijgen. Het proces van idee tot product is geen rechte lijn, maar eerder een kinderkriebel met verschillende kleurtjes.

Als ontwerper kijk ik altijd om me heen, absorbeer ik inspiratie en maak mental notes van gave dingen. Ik denk dat die ‘stem in mijn hoofd’ de conclusie daarvan is. Ineens vallen alle stukjes samen en ontstaat er een realisatie. Als ik die en dat samenvoeg en mijn eigen draai er aan geef, kan dat iets moois worden. Of, ik ben eigenlijk nog nooit zoiets tegen gekomen, misschien moet ik het maar ontwerpen?

Ik heb ook een hele brede smaak, dus producten kunnen ook heel erg variëren. Ik vind het leuk om voor kinderen te ontwerpen, met lieve illustraties en schattig poppetjes. Maar heel grafisch, met strakke letters en knalkleuren kan ik ook heel erg waarderen. Waarom ik soms voor het ene ga en de andere keer voor de andere, is afhankelijk van de doelgroep. Voor wie ga ik iets maken? Strakke letters kunnen heel mooi zijn, maar zullen een meisje van 4 niet zoveel zeggen en andersom ook.

Voor sommige creatievelingen zal dit heel herkenbaar zijn, voor anderen zal het misschien anders werken. Het proces is voor iedereen (een beetje) anders, net als alle kinderkriebels verschillend zijn.

*Een happy accident is als je bijvoorbeeld uitschiet met de pen, de verkeerde kleur kiest of knoeit en het er per ongeluk heel erg leuk uitziet (en het dus gaat gebruiken).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten