10-11-2013

Logo ontwerp

Als je een logo ontwerpt, zijn er een hoop dingen om rekening mee te houden. Dit is de basis voor je huisstijl en het gezicht van je bedrijf/onderneming, dus het belangrijk dat het werkt en niet alleen maar mooi uitziet.

Ik denk dat ik inmiddels wel meer dan 100 logo’s heb ontworpen in de afgelopen jaren. Dit maakt mij geen expert, maar ik heb onderweg wel wat geleerd. Deze tips zijn mijn mening en er zullen vast ook wel argumenten zijn om bepaalde dingen juist niet of wel te doen, dus beschouw dit niet meer dan dat het is: tips, geen zekerheden. Er zit niet echt een volgorde in de tips, ik typ ze zoals ze me te binnen schieten.

EVENWICHT
Is je logo in balans? Dat hoeft niet per se symmetrisch te betekenen en het kan misschien de bedoeling zijn om één kant zwaarder te maken om beweging te creëren, maar het moet logisch aanvoelen. Een trucje om dit te testen is om het te spiegelen, draai het ontwerp 180º en kijk of het nog steeds in balans is.

RGB, CMYK & PMS
Dit zijn de kleuren van je computerscherm (RGB*) en drukkleuren (CMYK*). Deze zien er anders uit, vooral bij fellere kleuren is het verschil goed te zien. RGB is knallender en werken neon kleuren beter. Wil je hetzelfde effect bereiken met het drukwerk, overweeg dan met PMS* kleuren te werken, dit is duurder, maar kan wel net het effect geven waar je naar op zoek bent. Hou er ook rekening mee dat je computer RGB kleuren laat zien, ook als je het bestand op CMYK heb ingesteld. Maak voor de zekerheid een test-print om goed te kunnen oordelen.

MINI
Werkt het logo ook als je het heel klein drukt? Als je bijvoorbeeld een tagline* in je logo ontwerp, is deze nog leesbaar? Er moeten misschien kleine stickers worden gemaakt in een klein formaat, je kunt er dan voor kiezen om de tagline aan te passen of weg te laten.

ZWART-WIT
Je kunt een prachtig logo ontwerpen met alle kleuren van de regenboog, maar werkt het ook nog als je het zwart-wit maakt? Misschien wil de klant er een stempel van laten maken, dan moet je wel weten of dat mooi is of dat je misschien dan iets moet veranderen.

VARIATIES
Het kan nodig zijn om verschillende versies van een logo te maken. Bij sommige doeleindes ben je gebonden aan een vorm, zoals een Twitter-avatar werkt het beste als het vierkant is, dus als je een lang, plat logo ontwerpt, moet je hier rekening mee houden. Heb je een logo ontworpen met tekst en beeld, kun je soms ook alleen gebruik maken van het beeldmerk, zolang deze ook op zichzelf staand goed werkt (alleen een stip zal niet herkenbaar zijn, maar een icoontje wel).

BESTANDEN (DRUKWERK)
Ik ontwerp zo goed als alles in Illustrator, dus ik werk met vector bestanden. Dit is de hoogst mogelijke kwaliteit. Het fijne van vectoren, in tegenstelling tot pixels, is dat je zo groot kunt maken als je wil (denk aan: een logo op een luchtballon), zonder dat het kwaliteit verliest. AI, EPS en PDF zijn de meest gebruikte bestandsvormen voor drukwerk. Voor klein drukwerk kun je ook hoge kwaliteit (300 dpi) JPG gebruiken.

BESTANDEN (ONLINE)
Online werk je met kleinere bestanden. Anders duurt het veel te lang om de website te laden en anders kunnen mensen ook je werkt te makkelijk jatten. De meest voorkomende zijn gewone kwaliteit (72 dpi) JPG, GIF en PNG. GIF is geschikt voor (korte) animaties en PNG bestanden kun je transparant opslaan, handig voor als je bijvoorbeeld een losstaand beeld op een gekleurde achtergrond wil plaatsen.

BESTANDEN (KLANT)
Naast de JPG en PDF bestanden geef ik klanten vaak ook links naar gebruikte fonts (indien van toepassing), zodat ze deze voor toekomstig drukwerk kunnen gebruiken. Maar ook de hex-kleuren voor websites en blogs. Deze kun je achterhalen door het ontwerp in Photoshop te openen en met het pipetje op de kleur te klikken. Een hexkleur bestaat uit een hekje en 6 cijfers/letters. Bijvoorbeeld: #ad3c3c

TIP!
Meld je aan voor het Neeltjezine, alleboel fijne tips!

* termen
RGB Rood, Groen en Blauw
CMYK Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart) / worden gemengd tijdens het drukken
PMS Pantone Matching System / vooraf gemengde kleuren
Tagline promotionele zin die je koppelt aan je bedrijfsnaam, zoals bijvoorbeeld ‘I’m loving it’ van Mc Donalds.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten