01-12-2013

Netwerken

Toen ik mijn bedrijf nog naast mijn studie deed, was ik helemaal niet bezig met netwerken. Ik had geen idee hoe! Na de studie heb ik een tijdje naar werk gezocht, maar zonder succes. Dus toen heb ik met mezelf afgesproken om mijn bedrijf een jaar de kans te geven en daarna weer verder te kijken. Toen moest ik ineens alle mediums inzetten die ik maar tot mijn beschikking had en proberen op de juiste manier in te zetten. Ik ging actiever bloggen en maakte een Twitter account + Facebook pagina aan.

In het begin heb ik ook overal waar het maar (gratis) kon, portfolio pagina’s aangemaakt. Nu een jaar verder, kan ik niet zeggen dat ik daar heel veel aan heb gehad. Van de ene kant is het slim om ‘aanwezig’ te zijn op het internet, maar van de andere kant is het erg veel werk om het allemaal bij te houden en de meeste mensen vinden me toch het meeste via de blog en portfolio.

Ik heb geluk gehad, want ik heb met een giveaway een twitter-cursus gewonnen bij Webvedettes en hier heb ik heel veel van geleerd. Maar ook regelmatig bevestiging gehad dat hetgeen waar ik mee bezig was, goed was.

Je moet netwerken omdat je hiermee nuttige en leuke connecties maakt. Mensen in hetzelfde vak als jij, waarmee je kennis kunt uitwisselen. Drukkers voor mogelijke samenwerkingen, potentiële klanten bereiken en nog veel meer. Ik kan absoluut zeggen dat ik hier al meerdere malen hier veel plezier van heb gehad. Ik ben geen expert, maar hier zijn een paar tips:

AANPRIJZEN
Ik vond en vind het nog steeds vreselijk om mezelf aan te prijzen. Ik wil graag dat mensen mijn producten kopen omdat ze het leuk vinden, niet omdat ik ze ermee dood heb gegooid. Maar wat ik heb geleerd (en wat me nu vaak motiveert om me over de afschuw heen te zetten), is dat als je je gezicht niet laat zien, weten ze ook niet (wie of) dat je er bent! Dus verkopen mag best. Ik doe het nog steeds gedoseerd, omdat ik het zelf ook als vervelend ervaar als anderen het tot irritant aan toe doen.

Maar als je trots op een ontwerp bent, mag je dat best vaker als 1 keer zeggen! Op Twitter moet iemand maar nét online zijn willen ze jou tweet zien. Probeer het iedere keer vanaf een andere kant te promoten (zodat het niet irritant wordt voor degene die altijd online zijn en alle berichten zien). Bijvoorbeeld hoe leuk de kleurtjes zijn, hoe fijn de kwaliteit, de diversiteit, een reactie van een klant, een aanbieding, enzovoorts.

INPLANNEN
Vooral in drukke periodes, als je met meerdere projecten tegelijk bezig bent, is het slim om berichten op je blog, Facebook en Twitter in te plannen. Hiervoor heb je bijvoorbeeld Hootsuite. Hier kun je je gratis aanmelden, is even puzzelen hoe het werkt, maar zodra je doorhebt, erg fijn! Ik doe dit vaak ‘s avonds, als ik inspiratie krijg of even behoefte heb aan iets anders.

REGELMAAT
Het is slim om elke week een terugkerend onderwerp of thema te laten zien. Hiermee haal je bezoekers naar je blog (of andere social media). Dergelijke berichten schrijf ik bijna allemaal van te voren en plan ze in. Ter promotie, plan ik ook tweets in zodat mensen weten dat er weer een nieuw bericht online staat.

JEZELF
Je wil laten zien wie JIJ bent, dus doe dat ook. Probeer jezelf niet beter te presenteren dan je bent, maar verklein ook niet, volg je gevoel. Mijn berichten die ik op Twitter, Facebook en de blog plaats zijn een mix van mijn werk, soms persoonlijk, maar ook veel handige tips en inspiratie. Ik schrijf wat ik leuk vind om bij anderen te lezen.

VINDBAAR
Als je tweet, gebruik hashtags. Als je blogt of een ontwerp aan je website/shop toevoegt, gebruik tags. Hierdoor ben je vindbaar (in Google). Omschrijf niet alleen letterlijk wat het is, maar ook wat ermee te maken heeft. Bijvoorbeeld bij het Snallmail Magazine zet ik niet alleen ‘snailmail magazine’, maar ook ‘brieven schrijven’ en ‘echte post is zoveel leuker’.

TIP!
Neem een kijkje op de website van Webvedettes. Er worden veel nuttige blogs (en cursussen) geschreven voor verschillende vakgebieden en manieren van netwerken. Ook als je doelgroep niet per se moeders zijn, staan er veel handige dingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten