17-11-2013

Verandering

Iets wat ik echt heb moeten leren: sta open voor verandering. Dit kan in elke vorm zijn: tijdens het ontwerp proces, de manier waarom je je ontwerpen verkoopt, je doelgroep, enzovoorts. Als perfectionist, wilde ik graag alles op mijn manier, maar het duurde even voordat ik door had dat ik mezelf hierdoor beperkte.

Een voorbeeld: ik had eerst ankepanke’s shop, hier verkocht ik vanalles. Gewoon alles wat ik bedacht en liet drukken. Op een moment leerde ik snailmail kennen en raakte aangestoken met het virus. Dit vertaalde zich ook in mijn ontwerpen, ik bedacht het Snailmail Magazine. Door de reacties realiseerde ik me dat ik hier echt iets mee had gevonden en daarmee verder moest gaan. Ik heb mijn shop nog een tijdje aangehouden, maar de producten waren te divers en daardoor verwarrend voor klanten. Dus opende ik de Snailmail Shop. Hierdoor kon ik ook een blog, Facebook pagina en Instagram + Twitter account creëren en toen ging het hard.

De conclusie voor mij was dat het goed is om divers te zijn, maar soms ook goed om je te richten op 1 ontwerp. Dit moet natuurlijk iets zijn waar je zelf ook enthousiast van wordt, maar je moet er vooral open voor staan. Verandering is goed, hierdoor ontwikkel je.

Tijdens het ontwerp proces is het soms lastig om open te blijven. Je hebt een idee in je hoofd, maar dat lukt gewoon niet altijd. Iets kan er in je hoofd gaaf uitzien, maar uiteindelijk niet werken. Dan mag je even heel flink balen, misschien even afreageren en dan weer verder. Een ontwerper ontwikkeld en veranderd continue, dat hoort gewoon bij het creatieve proces (ik bedoel, kijk maar eens naar je werk van 3 jaar geleden, waarschijnlijk heel anders dan wat je nu doet, toch?).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten