24-11-2013

Willekeurige ontwerper tips

Ik begon mijn bedrijf in 2009, naast mijn studie aan de Kunst Academie. De eerste paar jaren klungelde ik wat aan, maar het waren waardevolle lessen. Helaas moet je sommige dingen leren door vallen en opstaan, maar hier een paar tips, voor het geval dat je daar geen zin in hebt.

WAARDEVOL
Lage prijzen trekt misschien veel klanten, maar weinig zullen je serieus nemen (ze zullen waarschijnlijk ook proberen om nog een lagere prijs te regelen). Als je een product ziet voor een belachelijk lage prijs, verwacht je er niet veel van. Dit geldt ook voor jouw werk, deze is waardevol en laat dat zien. Toen ik net begon, lachte mijn docenten mij uit toen ze mijn prijzen zagen. Realiseer je ook dat je prijzen met de jaren omhoog mogen gaan: je gaat sneller werken, je doet ervaring op, maakt misschien een studie af, enzovoorts.

EXPERTISE
Doe niet waar je niet goed in bent. Ik ontwerp bijvoorbeeld geen websites. Ik kan het wel een beetje, maar het is voor een klant niet interessant omdat dit veel te duur voor hun zou worden (omdat ik er heel lang over doe). Natuurlijk kun je in je eigen tijd hier wat aan doen en het jezelf aanleren om je aanbod te vergroten, maar realiseer je dat er al heel veel mensen zijn die het ook kunnen (en misschien zelfs beter).

GRATIS
Werk niet voor niks, dit is je werk dus je moet hier geld mee verdienen! Je mag natuurlijk af en toe een uitzondering maken, om bijvoorbeeld voor een goed doel te ontwerpen, of een samenwerking aangaan, maar kijk hier mee uit. Doe het niet te vaak en het moet goed aanvoelen. Werken voor naamsbekendheid kan interessant zijn, maar weet zeker dat je er ook iets aan hebt!

DUIDELIJKHEID
Maak goede afspraken met een klant. Laat hem/haar specifiek vertellen wat ze nodig hebben en baseer je prijs hierop. Komen ze met een nieuw product tijdens het ontwerp-proces of willen ze iets anders, dan heeft dat ook invloed op de prijs. Maak dat duidelijk aan de klant.

LIEVER NIET
Stuur geen voorstellen naar klanten waar je niet 100% achter staat, want dan zul je net zien dat ze dat gaan kiezen en moet je iets maken waar je van baalt. Je kunt voor jezelf ook ‘regels’ opstellen van wat je niet doet. Ik zal bijvoorbeeld nooit een logo ontwerp maken met Comic Sans. Naast dat ik het lelijk vind, zit er ook een bijsmaak aan.

VARIATIES
Stuur meerdere (verschillende) schetsen naar de klant, ze hebben vaak een idee in hun hoofd van wat ze willen, maar soms als ze een alternatief zien worden ze daar verliefd op. Jij, als ontwerper, hebt daar beter zicht op en kan hun daarbij helpen, zij maken de uiteindelijke keuze, maar je mag wel advies geven.

KLEIN
Stuur alleen kleine voorbeelden van je voorstellen naar klanten. Helaas zijn er altijd mensen die er misbruik van gaan maken als je dat niet doet (ik heb het al meegemaakt dat de klant het ontwerp al ging gebruiken voordat ze ervoor betaald hadden). Je kunt ook werken met een watermerk van je logo over het ontwerp (maar maak het niet te overheersend, hou er rekening mee dat de klant daar misschien niet omheen kan kijken en dus als te storend ervaart).

VOORBEELDEN
Maak je een huisstijl, laat dan voorbeelden zien zoals het er voor de klant uit gaat zien. Dus briefpapier niet blanco, maar met faketekst erop. De klant kan zich misschien niet goed voorstellen hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, maar daar kun jij hem/haar bij helpen. Ik gebruik blanco templates van verschillende producten, deze kun je kopen bij stock-websites.

PRIJSBEPALING
De prijs wordt niet alleen bepaald door hoeveel werk je erin steekt, maar ook welke bestanden ze nodig hebben en wat ze ermee willen gaan doen. Een groot bedrijf gaat er meer geld mee verdienen, dus is het logischer dat je er meer aan verdiend. Een PDF bestand kan voor meer doeleindes worden gebruikt van een JPG en is dus duurder.

UURLOON
Dit vind ik lastig, daarom werk ik er niet mee. Het creatieve proces is niet een rechte lijn, dus duurt niet altijd even lang. Ik werk met vaste prijzen voor producten. De ene keer is dat voordelig voor mij, de andere keer voor de klant. Dit een keus die je moet maken voor jezelf.

TIP!
Neem een kijkje op Tekeningen Rekeningen. Dit is een boek waar Maaike Hartjes mee bezig is over de zakelijke kant van creatievelingen. Eigenlijk bedoelt voor Illustratoren, maar ook veel herkenbare onderwerpen voor ontwerpers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten