02-12-2013

Flavourites Live!

Toen ik bezig was met de voorbereidingen heb ik verschillende mensen die al op Flavourites hadden gestaan ronduit gevraagd over hun ervaringen. Maar omdat ik eigenlijk helemaal niks wist, wist ik ook niet WAT te vragen. Ik ben ook op zoek geweest naar blogs met tips en ervaringen, maar die kon ik helaas niet echt vinden. Dus dan schrijf ik er maar eentje!

Dit gaat vooral over mijn ervaring als standhouder op Flavourites Live! Maar sommige observaties zullen ook van toepassing zijn als je op een andere beurs of markt gaat staan. Sowieso al een tip, kijk even naar het mini magazine van Webvedettes. Hier heb ik handige ideeën uit kunnen halen.

OPHANGEN + PLAKKEN
De wandjes zijn bekleed met stof. In het informatie-pakket stond wel ‘gespannen canvas’, maar ik had me meer de canvas voorgesteld zoals die lijstjes die je bij de Xenos koopt ofzo. Dus als je iets lichts wilt ophangen, neem dan spelden of punaines mee! Wij hebben het met ducktape en dubbelzijdige tape opgelost, maar dat was niet ideaal. De voorbeelden enveloppen en doosjes vielen er om de haverklap van af.

De wandjes hol, dus als je iets zwaarders wilt ophangen, gebruik dan schroeven, niet spijkers. En als het even kan, neem dan een elektrische boor mee. Wij konden gelukkig eentje van de buren lenen, want met de hand was toch wel (heel) zwaar!

Ik had een muursticker laten maken bij Wallart Deco en hij is goed blijven plakken, maar het was een priegelwerk om ‘m erop te krijgen! De beste tip, waar we al proberende achterkwamen, bevestig een muursticker in delen, plak het plastic wel in 1 keer op de muur, maar knip iedere keer een stuk los voordat je het eraf gaat halen, het liefst bij een deel waar geen muursticker zit. Ook als je het plastic wegtrekt, hou dan de sticker tegen de achtergrond aangedrukt, zodat je ‘m niet per ongeluk eraf trekt.

SPULLEN MEENEMEN
Investeer in goede plastic dozen. Het liefst die je kunt stapelen. Ik had niet de goedkoopste, maar wel goedkopere dozen gekocht en omdat mijn spul vooral boeken en andere papierwaren waren, paste er veel in een doos, dus waren ze hartstikke zwaar. Als het goede dozen waren geweest, was dit geen probleem geweest. Helaas braken er allerlei stukken van af tijdens het vervoer op de steekkar (en zelfs ook gaten in de bodems). Ik heb nu dus niks meer aan die dozen, dus als je het doet: doe het dan in 1 keer goed!

Vergeet ook absoluut niet de steekkar! We hebben er dagelijks gebruik van gemaakt en als we ‘m niet hadden.. Oef! Nou moet ik wel zeggen dat we helemaal achteraan in de zaal stonden, maar ik denk dat de mensen vooraan ook een hadden en daar blij mee waren.

WEGGEEF SPULLETJES
Neem voldoende visitekaartjes mee! Ik had er NET genoeg (had er nog 5 over ofzo), maar merkte dat eigenlijk bijna iedereen die al maar een beetje geïnteresseerd is, een kaartje meeneemt. Liever te veel dan te weinig! Ook als je gaat buurten bij andere standhouders, neem een stapeltje mee om evt. weg te geven (vergeet ik altijd).

Neem goodiebags mee, dit wordt erg gewaardeerd door bezoekers. Vaak kochten ze nog een extra dingetje zodat ze er eentje kregen (vanaf €10,00). Mijn zakjes waren ook wel heel erg leuk, want ik had aan allerlei webshops gevraagd me iets te sturen. Op die manier werden mijn zakjes meer gevuld, maar konden zij ook een beetje meegenieten van het grote bereik die ik drie dagen had. Ik vroeg ze wel om niet alleen flyers te sturen, maar ook leuke spulletjes die met snailmail te maken hadden. Ik heb inmiddels al allerlei foto’s van mensen op hun Facebook ed gezien dat ze het zo leuk vonden!

KLEDING
Kleed je in laagjes. De eerste dag was ijskoud, de tweede iets minder en de derde veel warmer. Geen idee of dat door een instelling van de verwarming kwam of het aantal bezoekers, maar doordat ik laagjes aan had, kon ik er aan toevoegen of een wegnemen om me aan te passen aan de temperatuur.

Doe iets aan waar je je comfortabel in voelt. Iedereen heeft iets waar ze minder blij mee is aan haar lijf, ik heb dat met mijn buik. Toen ik een foto zag die een bezoeker had gemaakt, baalde ik zo hard! Had ik nou toch maar een hoodie meegenomen, die verbergt dat lekker en kan er nog steeds heel leuk uitzien. De dames van Saartje Prum liepen rond in onesies, misschien als ik nog een keertje op een beurs ga staan moet ik ook een concept bedenken waardoor ik ook zoiets kan aandoen! ;)

PINNEN
Ik heb helaas pech gehad dat mijn pin apparaat na de eerste dag ermee ophield, maar ik heb van veel mensen gehoord dat bezoekers het heel fijn vonden dat ze konden pinnen. Het wordt ook steeds normaler op beurzen en markten, dus klanten beginnen het ook een beetje te verwachten. Het is even een investering, dus je moet voor jezelf beslissen of het voor jou de moeite waard is en welke je dan moet nemen. Maar een pin-apparaat is absoluut handig!

FORMAAT
Plak (met bijvoorbeeld crêpetape) het formaat van je stand/tafel op de grond. Ik heb me daar echt op verkeken. Ik dacht, 4m2, daar wil toch niemand IN lopen? Is veels te klein! Dus ik had aan het begin een tafel gezet waar ik alle producten op presenteerde. Tijdens de uitreiking van de leukste stand prijzen maakte ze de opmerking dat bezoekers dit als blokkade kunnen ervaren en dat vond ik wel een goeie! Volgende keer dus anders :)

VERDIENSTEN
Misschien heb je dit zelf ook al bedacht, maar ik wilde het toch even erbij zetten. Ik ging ernaartoe om de naamsbekendheid te vergroten, in de hoop dat dit in de toekomst meer bezoekers zou trekken naar de shop. Het is een investering. Ik denk niet dat er veel bedrijfjes stinkend rijk na Flavourites Live! zijn.

RESULTAAT ZIEN
Neem, voordat je de deur uit gaat, even een screenshot van je volgers op je sociale media en blogs, of schrijf het even op een papiertje. Op die manier kun je zien of er een verschil is na de beurs. Ik ben het -heel suf- vergeten.

Ook handig: maak een kortingscode aan speciaal voor de bezoekers van de beurs (en print hier kaartjes oid van). Op die manier kun je zien hoeveel naar aanleiding van het zien van je beurs in je shop terecht komen.

CASH
Ook al bied je de pin-optie aan, betalen veel mensen toch met cash. Als je, net als ik, geen kantoor van je bank in de de buurt hebt, is dit een goede tip: je kunt je cash storten bij de GWK, en dan staat het de volgende dag op je rekening. Als je het op je persoonlijke rekening laat zetten kost het niks, zakelijk een percentage. Ik weet trouwens niet of dit voor alle banken geld, ik zit bij de SNS.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten