29-12-2013

Oeps

Het gaat er niet om wat je mee maakt, maar wat je ermee doet en mee omgaat.
Je kunt (en mag!) balen als het mis gaat, maar richt je aandacht op wat je ermee doet in plaats van vast blijven zitten in baal-modus.

HEB JE EEN FOUT GEMAAKT?
Ok, heel vervelend. Indien een klant de dupe is, bied je excuses aan, leg indien van toepassing de situatie uit en ga vervolgens (samen) op zoek naar een oplossing. Bij mij gaat het ook wel eens mis, maar ik probeer het altijd zo snel en goed mogelijk op te lossen. Een klant schreef laatst in een review ‘Er ging even 1x iets mis, maar dit werd snel, correct en op een fijne manier opgelost waardoor ik dit niet als vervelend heb ervaren’. Dat is toch fijn om te lezen?

GAAT EEN OPDRACHT NIET DOOR?
Heb je je er erg op verheugd, dan is dat natuurlijk ontzettend jammer. Maar soms gebeurd het. Hoe vaak ik niet email van potentiƫle klanten krijg, hun met informatie verstrek en dan vervolgens nooit meer iets hoor. Het is niet echt netjes, maar gebeurd vaak. Ga voor jezelf na of je alles hebt gedaan om de opdracht te krijgen en als het antwoord ja is, leg je erbij neer. Heb je al ontwerpen gemaakt? Geen ramp, misschien kun je ze weer ergens anders voor gebruiken!

BETAALD DE KLANT NIET?
Heb je de ontwerpen al gestuurd voor de betaling? Niet slim! Altijd mee wachten. Ik heb dit ook op de moeilijke manier moeten leren. Soms kun je zo enthousiast zijn over een resultaat, aangespoord worden door de klant en je hebt er een goed gevoel bij. Nog steeds: niet doen! Het is om jezelf en de klant te beschermen. Geef dit (in het begin) ook aan aan de klant. Is het toch gebeurd, bepaal dan voor jezelf of het ‘t waard is om een advocaat erbij te betrekken. Als niet, probeer het dan los te laten.

NIET GOED GEGAAN BIJ DE DRUKKER?
Dit kan helaas gebeuren. Onderzoek waar de fout is gemaakt, bij de drukker? Neem dan contact met hun op en los het samen op. Bij jezelf? Mja, dat was dan een (dure) les, corrigeer het en bestel het opnieuw. Gooi de misdrukken niet meteen weg, misschien kun je ze nog ergens anders voor gebruiken?

ENZOVOORTS
Wat ik bedoel te zeggen is dat waar mensen zijn worden fouten gemaakt, dus ook door jou. Wij creatievelingen worden ook wel probleem-oplossers genoemd, dus een fout is eigenlijk gewoon een probleem en jij DE persoon om het op te lossen. En het is ook belangrijk dat je als ontwerper altijd blijft leren en ontwikkelen, dat gebeurd meestal door fouten ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten