08-12-2013

Passie

Als je een creatief beroep beoefent, in welke vorm dan ook, moet dit je passie zijn. Klinkt heel vanzelfsprekend, maar wat ik ermee vooral bedoel is dat je er niet van uit moet gaan dat er rijk van zal worden. Als je denkt dat je een gat in de markt hebt gevonden en hier wereldberoemd mee gaat worden, moet je je ook voorbereiden op een eventuele teleurstelling.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, mensen die het wel heel goed doen en gewoon kunnen doen en maken wat ze willen en iedereen vind het geweldig. Maar er zijn duizenden creatievelingen en die beroemde mensen zijn er maar een paar van.

Mijn eerste poging waren de Oekies. Lieve poppetjes waar ik een hele wereld omheen had bedacht en een hele productlijn voor had bedacht. Enthousiast liet ik allerlei producten drukken en ging er mee rondleuren. Maar helaas is dit helemaal geflopt. 98% van die producten liggen nog steeds op de zolder stof te verzamelen. Ik heb in die tijd ontzettend veel geleerd, vooral wat je niet moet doen, maar desalniettemin leerzaam.

Dit is niet demotiverend bedoelt, wie weet ben jij de uitzondering! Maar wees realistisch, investeer niet alles wat je hebt: probeer het zo goedkoop mogelijk aan te pakken en op een kleine schaal. Mocht het aanslaan, kun je later altijd nog groter gaan werken. Wat ik vooral wil zeggen is, dat een succes in creatief beroep heeft niet alleen te maken met talent, maar ook heel hard werken, timing en geluk. En misschien nog wel het belangrijkste: mocht je geen (instant) succes zijn, betekent niet dat je geen talent hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten