19-01-2014

Bronnen

Een lastige: moet je je bronnen prijsgeven. Hierover zijn de meningen verdeeld en terecht.

Een klant kan beter niet weten hoeveel het kost om iets te laten maken, want dat is dan het enige wat ze zien en voelen zich misschien benadeelt voelen door de prijs die zij ervoor moeten betalen. Maar waar ze dan geen rekening mee houden is alle tijd en geld die erin gaat zitten om het te maken, promoten, verpakken, verzenden, enzovoorts.

Bij mij persoonlijk varieert het heel erg wat ik verdien aan producten, het is afhankelijk van:
> Mijn budget op het moment dat ik bestel (hoe meer je besteld, hoe goedkoper het per stuk wordt, maar natuurlijk wel een grotere uitgave).
> Welke eisen ik aan de kwaliteit stel (bijvoorbeeld hoe dikker papier, hoe mooier vaak, maar soms gewoon niet interessant omdat het te duur wordt).
> Of het zwart-wit of kleur is (ter vergelijking, de agenda's waren veel duurder om te laten maken omdat ze helemaal full color waren, in tegenstelling tot het dagboek voor luie mensen waarvan alleen de cover full color is, maar de binnenkant zwart-wit).
> Wat het product kost (de winst van een ansichtkaart is kleiner dan bijvoorbeeld het vriendenboek voor volwassenen). Dus bij sommige producten verdien ik € 0,50 per verkoop en andere € 3,00.
> Of ik het product ook aanbied in wholesale (sommige producten zijn te duur in productie om ze ook voor wholesale te verkopen, bij andere producten kan het wel).

Daarnaast wil je je natuurlijk ook onderscheiden van je concurrenten. Als ze vragen hoe jij iets laat doen/maken, moet je dat dan vertellen? Groot kans dat ze het dan ook doen en daar gaat je uniekheid.

Er is niet echt een goed antwoord, dit moet je voor jezelf bepalen. Ik ben over het algemeen heel open over mijn bronnen, tegenover particulieren en bedrijven. Want ik vind wat je uitstuurt, krijg je ook weer terug. Omdat ik die houding heb, geeft me dit de mogelijkheid om dus ook aan anderen te vragen hoe zij het doen.

Dit gaat vooral over uitbesteding, dus drukkers en dergelijke. De uitzondering is als je een unieke techniek of werkwijze hebt. Maak je iets waarvan alleen jij weet hoe het moet? Hou de kennis dan bij jezelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten