12-01-2014

Ideale klant

Hmmmm.. is er een ideale klant? Je zou verwachten dat je het zelf bent, maar volgens mij is dat net als een dokter die ziek is. Dat werkt niet!

Ik heb in de afgelopen 4 jaar fijne klanten gehad, niet zo leuke klanten en alles wat daar tussenin zit. Soms is het fijn als een klant precies weet wat ie wil, maar het kan ook lekker zijn om alle vrijheid te hebben. Ik denk dat het voor iedere creatieveling anders is (duh).

Wat ik persoonlijk fijn vind is als klanten een besef hebben van de waarde van het werk. Ik denk dat de grootste frustratie van de meeste creatievelingen is dat mensen helemaal niet snappen hoeveel werk het is, dat omdat het onze passie is niet per se makkelijk is en daarom dus ook niet alleen kwartje waard is.

Het is fijn als het iemand is waarvoor ik WIL werken en wanneer ik trots ben op het eindresultaat. Soms kan het in 1 keer goed zijn, maar het kan ook echt voldoening geven als je na 101 schetsen eindelijk hetgeen hebt gemaakt was precies goed is. Het kan ook een klant zijn die lekker betaald of veel naamsbekendheid genereert. Maar voor een goed doel ontwerpen kan ook heel dankbaar zijn.

Nee, ik denk niet dat er een ideale klant is, maar dat er in iedere opdracht een ideaal moment kan zitten. Een klik tussen ontwerper en klant, een eindresultaat waar je jezelf mee verrast, als je een eigen ontwerp ineens in een tijdschrift tegenkomt, enzovoorts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten