05-01-2014

Service

De klant is dom.
Ok, dat klinkt misschien iets minder respectvol dan dat ik het bedoel.

INFORMEREN
Een fout die ik in het begin vaak maakte, was niet genoeg informatie geven en me irriteren aan de 101 vragen die de klant stelde. Het duurde even voordat ik me realiseerde dat de meeste klanten voor het eerst in aanmerking komen met (grafisch) ontwerp als je jou inhuren. Dus denk eens terug aan bijvoorbeeld een computerles o.i.d., je zat toen zelf ook met 101 vragen! Je wilde graag begrijpen waar je mee bezig was en misschien had je ook al wat ideetjes en wilde je graag weten hoe dat moest en of het wel kon.

Je kunt het al beetje ondervangen door veel informatie te geven, het liefst (voor je gevoel) te veel. Sommige dingen kunnen voor jou vanzelfsprekend zijn, maar ga uit van een nitwit, degene die al een beetje weten lezen daar wel overheen (en de nitwit zal je dankbaar zijn!) Ik heb bijvoorbeeld op mijn portfolio een uitgebreide omschrijving gezet van wat ik voor klanten kan betekenen. Maar ga er van uit dat mensen dat niet (helemaal) lezen (geef toe: doe je zelf ook niet altijd), dus ook al staat het er misschien in, er kunnen vragen komen. Ook al voelt het als dubbel werk, beantwoord de vragen gewoon. Blijf altijd netjes (en aardig).

VRAGEN STELLEN
Zoals ik zei, de klant heeft waarschijnlijk geen idee waar hij of zij allemaal rekening mee moet houden, help hun daarbij. Ze hebben misschien een idee in hun hoofd dat belachelijk veel geld kost. Jij bent de expert en hebt eventueel ervaring met goedkopere alternatieven. Vertel dit aan de klant, ze zullen je meedenken waarderen. Je hebt kans dat ze dan nog steeds de dure optie willen, maar dan weten ze in ieder geval ook van de andere.

WAT ZE NIET WILLEN
Wat soms nog meer verteld dat je favorieten, is wat je niet mooi vind. Ik vraag dat altijd aan klanten. Ze kunnen bijvoorbeeld een hekel hebben aan de kleur combinatie geel-blauw en zouden daar zelf niet op gekomen zijn om dat aan te geven. Jij, onwetend, zit vervolgens uren te werken aan een mooi geel-blauw kunstwerk, zonde! Je bespaart je waarschijnlijk werk door het gewoon even te vragen.

HULP BIJ DRUKKEN
Ik ben hier een grote voorstander van, want je wil natuurlijk dat je ontwerp ook mooi gedrukt word. Je zult je eigen favoriete drukkers hebben, raad deze bij klanten aan. Voor degene die al wat meer ervaring en hun eigen favorieten hebben, vraag ik altijd welke drukker ze gaan gebruiken, zodat ik een bestand volgens hun aanlever-specificaties kan opleveren. Dat bespaard dubbel werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten