09-02-2014

Openheid

Hoeveel laat je van jezelf zien op je blog, Facebook, Twitter en andere social media? Een tijdje geleden schreef iemand die ik via Twitter ken een ontzettend persoonlijk blog bericht. Ze gaf haar ziel bloot en ik had hier enorm respect voor, want laten we eerlijk zien: online ben je meestal iemand anders dan ‘in het echt’. De getypte letters en bewerkte foto’s geven je een mogelijkheid om jezelf op een manier te presenteren zoals JIJ dat wil. Ergens niet blij mee? Gewoon niet laten zien. Wat niet weet, wat niet deert. Ik geef toe dat ik me hier ook schuldig aan maak.

Die persoonlijke blog had mij geïnspireerd en ik had er ook eentje geschreven. Maar uiteindelijk toch besloten om ‘m niet te posten. Waarom? Ik twijfelde te veel. Even daarna hoorde ik Diana (van Webvedettes) een mooi vergelijking maken: deel wat je ook zou vertellen aan een andere ouder terwijl je je kind dropt op school, maar niet meer. Dus als iemand vraagt ‘hoe gaat het?’, kun je best vertellen dat je gisteren ziek op de bank lag, maar de details kun je achterwege laten. Nou heb ik zelf geen kinderen, maar snap ik de geste er wel van.

Het is natuurlijk afhankelijk van de insteek van je blog. Mocht je een shop hebben van borstvoeding-kleding, lijkt me heel logisch als je daar je persoonlijke ervaringen over verteld. Maar ik, als ontwerper, vind het geen toevoegende waarde hebben om jullie alle details van mijn verleden en heden te vertellen. Dus mocht jij twijfelen, maak dan gebruik van Diana’s handvat, dat doe ik ook :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten