16-02-2014

Wat je doet

Dit is een beetje een willekeurig bericht, maar ik had de gedachtengang, dus ik wilde ‘m delen. Wat je doet is afhankelijk van je smaak, waar vraag naar is, je kunde en ook eventueel budget.

SMAAK
Je maakt wat je leuk vind. Want dit werk moet je echt doen omdat het je passie is. Natuurlijk zijn er altijd een paar opdrachten waar je niet per se enthousiast van wordt, maar de hoofdmoot zouden dingen moeten zijn die je zelf ook wil ophangen, dragen, op een sticker zien, enzovoorts. Als niet, dan denk ik dat je iets niet goed doet.

Je smaak is hoe je je stijl ontwikkeld. Dit is wat je aan de buitenwereld laat zien en ook aantrekt. Ik werk bijvoorbeeld heel illustratief, ook in mijn grafische werk, dus klanten die naar zoiets dergelijks op zoek zijn, komen vaak bij mij terecht. Er zijn altijd klanten die iets heel anders willen en denken dat omdat je creatief bent, je dat ook wel kan, maar dat zijn uitzonderingen.

WAAR VRAAG NAAR IS
Je kunt de meest geweldige kunstwerken maken, maar als niemand ze wil, zul je toch iets anders moeten gaan doen. Hierbij ga ik er dus wel even van uit dat het je (bijbaan of) werk is. Als het je hobby is, dan zou ik zeggen: doe lekker wat je zelf wil!

Hiermee bedoel ik ook speciale gelegenheden en feestdagen. Het heeft vrij weinig nut in december paaskaartjes te ontwerpen. Leuk, maar tegen de tijd dat mensen ze willen gaan versturen zijn ze alweer vergeten dat jij ze ook had. Hiermee hou ik geen rekening met vooruit werken. Sommige mensen zijn in maart al bezig met de kerstkaarten, maar dat is vaak voor grote bedrijven.

JE KUNDE
Dit botst soms, tenminste bij mij. Ik heb een ontzettend brede smaak en kan heel veel dingen waarderen. Ik verzin ook van alles en nog wat, maar kan het niet allemaal realiseren. Bijvoorbeeld: de stijl van Kaartje of Kip vind ik super! Maar ik kan het niet (waarschijnlijk ook één van de redenen waarom ik het zo leuk vind, gezonde jaloezie). Of typografie, ik vind het geweldig, maar heb er geen gevoel voor. Niet om er hele kunstwerken mee te maken in ieder geval.

BUDGET
Hierbij moet je denken aan een goudsmid of iets dergelijks. Je kunt er misschien heel goed in zijn en/of een grote passie voor hebben, maar je moet er natuurlijk ook geld voor hebben (niet geheel onbelangrijk).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten