02-03-2014

Consequent

Dit is waar ik me vaak aan stoor bij andere ontwerpen (bij mezelf ook hoor! Als ik niet heb opgelet of iets over het hoofd heb gezien). Wat rust creëert in een ontwerp, maak niet uit wat, is consequentheid. Maak gebruik van een stramien, dezelfde fonts, lijndikte, stijl, en ga zo maar door.

Er mag best chaos in je ontwerp zitten, als dat de bedoeling is, maar er moet een leesrichting, volgorde in zitten. Dit is trouwens wel smaak-gebonden, er zijn genoeg ontwerpers die er juist voor kiezen om het niet te doen. Ik ben af en toe ook te consequent waardoor een beeld misschien saai kan worden, maar ik heb dat liever dan dat degene die ernaar kijkt niet weet wat ie ermee aan moet. Ik moet ook toegeven dat het me ook niet echt lukt om echte chaos in een ontwerp te maken. Ik centreer en lijn altijd alles automatisch uit.

Om er zeker van te zijn, dat het klopt, kun je de punten op te schrijven. Welk font heb ik gebruikt, de afstand en positie, kleuren, enzovoorts. Loop deze dan allemaal na als het ontwerp af is. Ook een handig: controleer per 1 of 2 punten per keer, dus loop het bestand meerdere keren door, op die manier is kans kleiner dat je het over het hoofd ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten