27-04-2014

Wholesale

Ik bood verschillende producten van ankepanke’s shop ook voor wholesale aan. Dit betekent dat andere shops mijn producten kunnen inkopen voor een lagere prijs, zodat zij het weer kunnen verkopen in hun eigen shop. Voor mij is het voordeel omdat je dan op de naamsbekendheid van die shop kun meerijden en hoe meer (online) aanwezigheid hoe beter natuurlijk.

Toen ik hiermee wilde beginnen had ik geen idee hoe ik dat moest aanpakken en online kun je hier niet echt (concrete) informatie over vinden. Gelukkig had ik inmiddels een fijn netwerk op Twitter opgebouwd met leuke mensen die ik daarover kon vragen. Mijn instelling is altijd (en één van de redenen waarom ik deze gedachtes blogs schrijf), wat je uitzend krijg je ook weer terug. Ik krijg regelmatig emails met vragen waar ik iets heb laten drukken of wat een goede manier is om iets aan te pakken, ik denk dat doordat ik die altijd beantwoord, ik daarom ook anderen ‘mag’ vragen.

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt aanpakken, maar dit is hoe ik het heb gedaan. Ik beweer absoluut niet dat dit de beste manier is, maar dit werkt voor mij.

CATALOGUS
Zijn niet al je producten in de shop beschikbaar voor wholesale? Maak dan een catalogus met daarin een overzicht van de spullen waarbij het wel mogelijk is.

Een paar tips:
> Als ontwerper heb ik de mogelijkheid om het er ook fancy uit te laten zien, maar een tekst-document met links naar de shop voor beelden kan net zo goed werken.
> Link de catalogus direct vanuit je shop, op die manier hoeven mensen niet eerst contact met je op te nemen om de informatie te krijgen (dit kan een drempel zijn).
> Zet hier niet de prijzen bij. Klanten kunnen dit ook zien en die kunnen het prijsverschil misschien verkeerd opvatten. Laat mensen die serieus geïnteresseerd zijn contact met je opnemen en dan kun je het emailen.

VOORWAARDEN
Bepaal die voor jezelf, wat je belangrijk vind. Bijvoorbeeld:
- Minimale afname zoals 5-10 stuks en/of minimaal bedrag zoals €100,00
- Naamsvermelding in product omschrijving
- Eerst betalen, daarna wordt de bestelling verzonden (deze heb ik zelf recentelijk erbij gezet, dat deed ik eerst niet, maar heb helaas mijn vingers gebrand, dus raad je aan om dit te doen).
- Zelfde prijzen als originele shop handhaven.

PRIJSBEPALING
Dit is persoonlijk en helemaal afhankelijk van de kosten, enzovoorts. Maar het is gebruikelijk om een korting van 30-50% te gebruiken. Dit is mijn ‘formule’:
Productiekosten + X bedrag = Wholesale prijs
Wholesale prijs x ongeveer 2 = Klanten prijs

ALGEMENE TIPS
> Reken btw over de verzendkosten. Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit, maar mijn boekhouder zegt dat dat zo hoort.
> Bespaar papier en email de factuur alleen. Als mensen ook een print nodig hebben voor administratie kunnen ze daar zelf voor kiezen.
> Het kan zijn dat een shop op een gegeven moment je product in de uitverkoop gooit. Dat kan zuur zijn, maar als het bijvoorbeeld voor hun niet loopt, is dat heel begrijpelijk. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze meteen je product goedkoper aanbieden, maar gaandeweg kan dat gebeuren.
> Het is helemaal ok om nee te zeggen! Zie je jouw producten liever niet in iemand’s shop. Zeg dat gewoon dat je het niet vind passen. Het zijn jouw producten, dus jij hebt zeggenschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten