11-05-2014

Social media

Er zijn zoveel mogelijkheden en ik moet toegeven dat ik ze echt niet allemaal even goed inzet of tot de maximale potentie gebruik, maar ik heb absoluut gemerkt dat het werkt. Hier een klein overzicht van mijn favoriete social media en waarom.

TWITTER
Korte en gezellige gesprekken. Het contact is heel direct en makkelijk gemaakt. Ik gebruik het om te laten zien waar ik mee bezig ben, vragen te stellen en af en toe om te promoten (precies wat ik eigenlijk vaker zou moeten doen, maar heb er gewoon zo’n hekel aan).

Reacties
Veel. Iedereen is behulpzaam, dus ook als je je vraag niet kunnen beantwoorden, RT ze het voor je, enz.
Hoeveelheid werk
Valt mee, ik deel vaak via Instagram, plan veel in met Hootsuite en met 140 tekens kun je alleen maar kort en krachtig zijn.
Grootste voordeel
Gezellig en je ontmoet mensen die je in het echt misschien niet zo leren kennen.
Grootste nadeel
Maar ruimte voor 140 tekens, je moet vaak heel creatief zijn met hoe je iets zegt. Plus je kunt het niet editen, lastig als je een typfoutje of verkeerde link erin heb gezet.

FACEBOOK
Persoonlijk leuk om op de hoogte te blijven van je vrienden en familie. Zakelijk interessant doordat het heel makkelijk is om te reageren (al is het alleen maar met een like).

Reacties
Hangt er van af wat ik deel. De ene keer krijg ik meteen 10 likes en/of comments en soms helemaal niks.
Hoeveelheid werk
Zelfde verhaal als twitter, inplannen en via Instagram delen.
Grootste voordeel
Groot publiek
Grootste nadeel
Als je alle mensen wil bereiken die je pagina geliked hebben, moet je ervoor betalen.

INSTAGRAM
Persoonlijk mijn favoriet. Ik ben echt een beeld-spreker (is dat een woord?) en daar is Instagram ideaal voor.

Reacties
Veel. Het is makkelijk om te liken, maar veel mensen laten ook even een berichtje achter. Als je een vraag stelt, reageren ook veel mensen. Wel één opmerking, zet je vraag in het plaatje. De meeste mensen lezen de omschrijving niet en zullen je beeld dus alleen liken.
Hoeveelheid werk
Ik vind het leuk om te doen, dus ervaar het niet als veel.
Grootste voordeel
Gewoon heel leuk! Je kunt ‘in de keuken kijken’ van andere mensen (in mijn geval voor interessant, ontwerpers) en je hebt een heel internationaal bereik. Plus je kunt als je een foto upload deze meteen delen op verschillende andere social media.
Grootste nadeel
Zelf nog niet echt veel, maar mensen met een groter aantal volgers hebben last van spammers.

Er zijn nog zoveel meer social media’s/websites die ik (nog) helemaal niet gebruik, waar anderen heel veel baat bij hebben (zoals behance, pinterest, flickr, dribbble, tumblr, enz), dus je moet voor jezelf beslissen en uitproberen wat voor jou goed werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten