11-12-2014

Twitter no-no's

Oftewel dingen die ik persoonlijk irritant vind.
Ik vind Twitter echt super. De uitdaging om binnen 140 tekens je boodschap over te brengen (of ja, meestal 117, aangezien ik er bijna altijd een beeld bij doe), kennis uitwisselen, connecties maken, en ga zo maar door. Alhoewel Instagram absoluut mijn favoriet is (beelddenker), is twitter zeker mijn tweede. Maar helaas zijn er een paar dingen die regelmatig voorkomen die de ervaring ietsje minder fijn maken. Misschien heb je helemaal niet door dat dit irritant is, dus hier een paar op een rijtje; mijn 'twitter-etiquette'*.

WELKOM OF KORTINGSACTIE DM NA VOLGEN
Het schijnt dat je dit automatisch kunt instellen, dat wist ik niet, die kennis maakt het meteen ook onpersoonlijker. Maar daarnaast komt dit heel pushy over. Ik stel me voor dat ik 1 voet in een winkel zet en een verkoper meteen naar me toe loopt om te vragen of hij/zij me ergens mee kan helpen. Ik ben dan al snel geneigd om me om te draaien. Geef me een kans om rond te kijken en als ik een vraag heb, laat ik wel wat van horen.

MENSEN VOLGEN ZODAT ZE JOU GAAN VOLGEN
Ik wordt soms door de meest willekeurige accounts gevolgd. Bijvoorbeeld laatst bij mijn Happy Wrapping account door een hotelketen. Uhm.. ok? Hun doel is waarschijnlijk om mij te attenderen op hun aanwezigheid, zodat ik hun terug volg. Waarna, zodra ik dat gedaan heb, zij zeer waarschijnlijk mij meteen weer ontvolgen. Daarnaast zijn er ook veel mensen die alle mensen die hun volgen, terugvolgen. Dat doe ik dus niet. Dus, gezellig dat je erbij bent, maar ik doe er voor de rest niks mee.

10 X ZELFDE VRAAG/BERICHT STUREN
Als ik de eerste keer niet gereageerd heb, snap de hint dan. En dan heb ik het dus niet over een directe vraag die ik heel asociaal negeer, maar promotie gerichte tweets.

GEÜPLOADE FOTO VIA IG/FB ZONDER OMSCHRIJVING AKA 'IK HEB EEN FOTO OP INSTAGRAM GEPLAATST'
Het is fijn dat je je social media's aan elkaar kunt linken, zodat je je berichten maar eenmaal hoeft te uploaden, maar let wel op dat je er een omschrijving bij zet, want dit komt heel onpersoonlijk over.

HEEL VEEL FOTO'S ACHTER ELKAAR (ZONDER OMSCHRIJVING
Zie voorgaande, maar dan heel vaak. Dit triggert mij niet om erop te klikken maar eerder om te ontvolgen.

PINTEREST KOPPELEN AAN JE TWITTER
Kan heel handig zijn, maar als jij heel enthousiast aan het pinnen bent, krijgen anderen dus 10 of meer tweets van jou te zien van je pins. Af en toe een is prima, maar heel veel? Nee dank u.

(ACTIE) TWEET ZONDER LINK
Mensen zijn lui, ik ben niet anders. Als jij iets tweet wat ik misschien interessant vind en er staat geen link bij... het hangt er een beetje van af wat ik aan het doen ben, maar je kunt een verkoop/reactie van mij missen doordat ik geen zin heb om handmatig je website te gaan zoeken. Dus: zet 'm er gewoon erbij!

ZELFVERZONNEN AFKORTINGEN
Ik zie het niet heel vaak, maar als.. heel verwarrend! Gewoon niet doen. Kom je niet uit met de 140 tekens, probeer je tekst dan op een andere manier te verkorten.

TEVEEL HASHTAGS
Je wil natuurlijk gevonden worden, maar een tweet moet wel fijn leesbaar zijn.

SPELFOUTEN
Deze wil ik er eigenlijk niet bij zetten, want ik maak me er zelf waarschijnlijk vaker schuldig aan. Grammatica is niet mijn sterkste kant. Maar ik dénk dat andere mensen zich hier wel vaker aan storen.

* De meningen over wat nou irritant of slim is, zijn verdeeld. Dus dit zijn geen wetten waar je je aan moet houden, maar enkel suggesties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten